آموزش کوفی نوین

آموزش مجازی و حضوری کوفی نوین  کاظم خراسانی جهت ثبت نام به شماره زیر تماس حاصل فرمایید ۶۶۰۱ ۷۴۴ ۰۹۳۰ ابریشمی

ادامه...
انبار حرف

در دل تنگم خموشی میکند انبار حرف  محرمی کو تا بگویم اندک از بسیار حرف ... نقاشیخط ❊ 2020 ❊ ورق طلا و مرکب روی بوم  220.220 cm  

ادامه...
کلاس های آمادگی عملی کنکور ارشد ۱۳۹۹

کاظم خراسانی با پیشینه، کسب رتبه یک توسط هنرجویانش در کنکور عملی رشته گرافیک مقطع کارشناسی ارشد به مدت ۱۰ سال، امسال نیز (سال ۱۳۹۹) به برگزاری کلاس های آمادگی عملی کنکور ارشد روی آورد.

ادامه...
کاظم خراسانی، برنده جایزه نهمین جشنواره بین المللی فجر

این هنر،هنر چیدمان است، یعنی در هنر چیدمان تمام ویژگی های رسانه ای و مفهومی در خدمت فرم ذهنی، ایده واحد مشخص و مملوس هستند. نام اثر من «کوچ» یا گذار است که با مفهوم عبور از سنت به مدرنیته در قالب حرکت چهارپایان از فضای سنتی فرش به سمت بیرون کادر است. باید بگویم که قسمتی از این سوژه برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد همسرم در رشته تصویر سازی، در سال 1390 بوده است : که به عنوان گلیم ها و فرش های قشقایی فارس ارائه شده بود. و در قسمت پروژه عملی در روی جلد کتاب طراحی شده و عبور چهارپایان را از کادر مشابه قسمتی از پروژه «کوچ» نشان میدهد. پیش از جشنواره فجر این ایده را در ذهن داشتم که در قالب هنر چیدمان در ارتباط با مفاهیم پست مدرنیستی و امکاناتی که هنر معاصر در اختیار میگذارد اثر را به حد و رسم تازه ای موکول کنم. بحث در مورد این اثر عموما مغالطه هایی است که پیرامون فهم هنر در دنیای جدید مطرح است و نیز توجه نکردن به بستر و زمینه های این تعاریف در جشنواره فجر! درست در همین نقطه است که باید ایستاد و فرهنگ سازی و نقد اصولی که در دنیای مدرن رایج است را شروع کرد. دراین باره باید بگویم الهام هنری همواره و همیشه بوده و خواهد بود. چرا که ذهن انسان انباشتی از تصاویر و تاریخ را در خود دارد. اما باید دقت کرد که آنچه به عنوان کپی با معنایی تازه از یک پدیده و اثر متفاوت صورت می پذیرد به معنای خلق اثر هنری مبتنی بر اثر دیگر است که میتواند به ارائه ایده ای با بهره گیری و ملهم از اثر یک هنرمند دیگر همراه باشد. و اساسا این مقوله در حوزه اقتباس قابل بررسی و توجه است. اثر تازه ایی که این چنین خلق میشود مبتنی بر تغییر در معنا و مفهوم است. این نگاه معطوف و همسو با نگرش های متأخر در هنر و اهداف مشخص شده در جشنواره فجر است. در واقع باید گفت که پست مدرن ها از اعتقادات رویکرد ها و تعهدات مدرنیستی دور میشوند و صورتی از هنر که نمودهای هنر تصویری و تجسمی را به باد انتقاد میگیرد را با نگاهی ضد مدرنیستی پیش میکشد. از جمله هنرمندانی که در پیشبرد این گفته و نگرش نقش مهمی ایفا کرد میتوان به شری لوین اشاره کرد. شری لوین و هنرمندان دیگر از اقتباس به عنوان شگرد استفاده می کنند. در واقع شری لوین اقتباس،سرقت ادبی و هنری، انتحال را به عنوان ترفندی پست مدرن، در نظر میگیرد تا دلبستگی مدرنیست ها به اصالت و نو آوری را به طنز و تمسخر بگیرد یا دلالت های معنایی را دگرگون کند. باید توجه کرد که زمینه های فلسفی این مقوله خیلی پیشتر از شری لوین، توسط اندیشمند فقید مکتب فرانکفورت والتر بنیانین که یاد آوری کرده است، اختراع دوربین عکاسی در عرصه مدرنیسم به ویژه در مقولات مربوط به تقلید، آشوبی تکان دهنده به جا خواهد گزاشت. .... باید توجه کرد که با وجود عکس سخن از اثر اصلی ادعایی واهی است چرا که عکس و سرعت انتشار و اینترنت و وضعیت رسانه و ارتباط آن با هنر، چیزی از هاله ی مقدس یکّه بودن و اصالت اثر هنری برجا نگذاشته است. پس با این حساب باید در نظر گرفت که هنر به چیزهایی فراسوی هنر معطوف میگردد و صرفا به قلمرو فرم در معنای کانتی و به طور کلی میراث فرمالیسم گرینبرگ معطوف نمیشود. به این خاطر فردیت برآمده از نقطه نظرات مدرنیستی و رهیافت های سبکی ناشی از آن در میان هنرمندان پست مدرن به رهیافتی فراسبکی ذیل کثرت گرایی هنری در میان هواخواهان هنر پست مدرن رایج شد. در واقع هنر مفهومی و تأثیر آن بر رسانه های نوین و هنر معاصر و در اثر بنده که چیدمان است، بحث گذار از سنت به مدرنیته مد نظر بوده که ذیل امکانات تاریخی و بینا فرهنگی که فراهم شده شکل گرفته است. و در این نگاه که به بازیابی فرهنگی ذیل معیار های پست مدرن توجه دارد، معیار های مدرنیستی انسجامی پیدا نمیکند، پس نمی باید که با محور های فهم هنر مدرنیستی و معیار های مناسب نقد این هنر به اثر بنده توجه شود. نکته دیگر که بسیار مهم است این است که نباید از نظر دور بداریم که اقتباس صرفا پدیده ای ظاهری و فرمی نیست بلکه مقوله ای است که به فرایند توجه دارد. و در این فرایند میتوان به نوسان های معنایی فرهنگی گوش سپرد و دقت کرد که هر هنری از هنر های دیگر میتواند نشأت بگیرد، همانطور که من از گلیم ها و فرش های قشقائی که در زمره فرش عشایری است در هنر چیدمان بهره برده ام! اثر من در دوره بازیابی فرهنگی پسامدرن سیر میکند اما هنوز چون نحوه برخورد صحیح و نقد اصولی با مقوله اقتباس جا نیفتاده توفیق های ناشی از آن بسیاری را آزرده خاطر میکند. نکته مهم این است که ابزار نقد و اثر هنری باید هم سنگ باشند. یعنی اینکه با اقتباس باید به عنوان اقتباس برخورد کرد. و به لایه های معنایی چند گانه در آثاری از این دست توجه نمود.  

ادامه...
شروع اجرای بزرگترین تابلو نقش برجسته کشور

طرح نقش برجسته دیواری (نقوش آسمانی) کاظم خراسانی، برگزیده فراخوان دیوارنگاری «1» اردیبهشت ماه 1398 خانه هنرمندان شهرداری مشهد شد. این طرح جزو 5 برگزیده از بین 133 طرح ارسالی از سراسر کشور به این فراخوان شد.

ادامه...
استودیو خراسانی

کاظم خراسانی ابتدای سال 1398 اقدام به تاسیس مجدد استودیو خراسانی کرد. فعالیت استودیو خراسانی از سال 1380 آغاز گردیده بود که با وقفه ای کوتاه مجددا از ابتدای سال 98 شروع به کار مجدد کرد.  

ادامه...
نمایشگاه گروهی

با توجه به سیاست های گالری ایده در راستای جهت دهی به آثار نوین هنرمندان در رشته های مختلف هنری در تاریخ 4 مرداد ماه 1398 نمایشگاهی با عنوان "مرور آثار نوگرایان نقاشیخط ایران" با حضور 18 نفر از برترین های نقاشیخط معاصر کشور برگزار شد.

ادامه...